30 september 2009

Pilot toont behoefte aan centraal meldpunt identiteitsfraude

Het Meldpunt Identiteitsfraude dat op 1 december 2008 als pilot is opgestart toont de behoefte aan een centraal meldpunt voor identiteitsfraude. Het meldpunt werd vorig jaar geopend op initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Tot dusverre zijn er bij het meldpunt 223 meldingen binnengekomen omtrent identiteitsfraude. In zo`n 25% van de gevallen betreft het vragen over onder meer wat te doen bij diefstal van persoonsgegevens. De andere meldingen betreffen concrete gevallen van fraude of vermoedens van identiteitsfraude. Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken vindt dat de pilot met het meldpunt aantoont dat er behoefte is aan een centraal meldpunt. Bijleveld baseert die mening op het feit dat het meldpunt veel meldingen van vermeende identiteitsfraude heeft gekregen. Daarom is besloten het meldpunt een permanente status te geven. Via het meldpunt wordt gecontroleerd of er echt sprake is van fraude. Het slachtoffer wordt daarna aangespoord aangifte te doen. Ook wordt bekeken hoe de betrokken instanties de illegale persoonsverwisseling kunnen corrigeren. Van identiteitsfraude is sprake als een valse identiteit frauduleus wordt toegeëigend.

Bron: de Volkskrant

Geen opmerkingen: