11 februari 2006

Fraude met verzekeringen loont

Tot deze onthutsende conclusie komen de verzekeringsmaatschappijen zelf. Vooral met reis- en aansprakelijkheidsverzekeringen kan makkelijk gesjoemeld worden, zonder dat er ooit een haan naar kraait. De branche komt daarom met een reeks maatregelen, zoals stemanalyse van verzekerden met een claim, om de pakkans fors te vergroten.
Dit blijkt uit een kersvers onderzoek van het Verbond van Verzekeraars naar fraude. De uitkomsten vormen aanleiding voor een verscherpte aanpak van frauderende polishouders. De top van de verzekeraars is hierover gisteravond ingelicht. Uit de onderzoeken blijkt dat bij fraude met particuliere verzekeringen slechts één op de twintig tegen de lamp loopt. De kans op ontdekking is weliswaar groter, maar het blijkt uitermate moeilijk om de fraude vervolgens ook te bewijzen. Alleen bij schadeverzekeringen keren verzekeraars om die reden al bijna 1 miljard euro per jaar ten onrechte uit.
Verzekeringsconcerns doen eenvoudigweg te weinig om het de oplichters lastig te maken, zo stellen de onderzoekers. Daardoor heeft tweederde van de ondervraagde consumenten groot gelijk, als zij de pakkans bij het rommelen met hun verzekering erg laag inschatten.
Verzekeraars zijn van plan om deze pakkans met een lange reeks van maatregelen binnen twee jaar te vertienvoudigen.
In de verbeterde fraudeaanpak zullen verzekeringsmaatschappijen onder meer nieuwe technische hulpmiddelen gaan toepassen, zoals stemanalyse. Daarbij wordt in geval van telefonische schademeldingen het stemgeluid van de verzekerde gefilterd op leugenachtige aspecten. In Engeland wordt deze methode al met succes door verzekeraars gebruikt. Daarnaast zal het publiek gewezen worden op wat er gebeurt als fraude ontdekt wordt: alle polissen worden beëindigd, gevolgd door aangifte bij de politie.
Ruim de helft van de oplichters bestaat uit 'beginners' die vermoeden dat de pakkans klein is.


Bron: www.telegraaf.nl

Geen opmerkingen: