15 januari 2008

Verzekeraar gespitst op gestolen ski's

Wintersporters reizen de komende weken weer massaal af naar de skipistes. Sommigen zien hun kans schoon de verzekeraar via de reispolis flink te tillen. En dus kunnen de verzekeringsmaatschappijen weer een hausse aan schadeclaims tegemoet zien van verloren zonnebrillen en gestolen ski's. Velen Maar de pakkans wordt groter.

De fanatieke wintersporter wil graag op het meest geavanceerde materiaal de hellingen af. Maar een set nieuwe ski's is een flinke investering. Sparen is de meest voor de hand liggende oplossing. Voor sommigen biedt de reisverzekering uitkomst. Geef de ski's op als gestolen en het aankoopbedrag wordt netjes overgemaakt op de bankrekening. Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat de meeste verzekerden geen represailles vrezen. Een grote meerderheid van 65 tot 70 procent denkt dat de pakkans laag is. De reisverzekering is geliefd onder fraudeurs, blijkt uit de cijfers van het Verbond van Verzekeraars. Als onderdeel van het Deltaplan Aanpak Fraude bij Schadeverzekeringen hebben verzekeraars sinds twee jaar maatregelen genomen om het schadebedrag als gevolg van fraude terug te dringen. Zo zijn meer fraudecoördinatoren aangesteld. " Dat zijn er nu zo'n 200, tegen een handjevol een paar jaar geleden", aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Steeds meer verzekeraars gaan over tot geautomatiseerde fraudedetectie, waarbij elke claim afzonderlijk wordt beoordeeld door bijvoorbeeld gegevens van verzekerden te linken aan informatie van de Kamer van Koophandel en het kredietregistratiebureau BKR in Tiel. "Ongeveer de helft van de grote verzekeraars doet dat nu, twee jaar geleden waren dat er nog maar een of twee ", zegt Jeroen Morrenhof, directeur van Friss Fraudebestrijding dat datasystemen levert aan verzekeraars. "Zij treffen niet alleen maatregelen om financiële schade tegen te gaan, maar ook uit morele overwegingen. Men is van mening dat fraude niet meer kan, omdat alle verzekerden opdraaien voor de schade in de vorm van hogere premies."Ernst van der Ploeg werkt bij CED, een bureau dat is gespecialiseerd in de opsporing van verzekeringsfraude. Het merendeel van de mensen die een claim indienen, zegt hij, is werkelijk spullen kwijtgeraakt. "Als het een incident is waarvan netjes aangifte is gedaan op de vakantiebestemming of melding is gemaakt bij hotel of pension, dan is er niets aan de hand en wordt er meestal gewoon uitgekeerd. Als iemand elk jaar een paar gestolen ski's of een verloren dure zonnebril claimt, gaan er alarmbellen rinkelen." De verzekeringsmaatschappij schakelt dan CED in om nader onderzoek te doen. Van der Ploeg: "Het kan zijn dat we navraag doen bij de politie of de pensionhouder. We schakelen ook ter plekke een collega-opsporingsbureau in om de zaak te onderzoeken." De aanpak van vermeende fraudegevallen verschilt volgens Van der Ploeg sterk per verzekeraar. "De een controleert via steekproeven, de ander laat fraude soms liever lopen omdat de opsporing meer kost dan het schadebedrag. Dat laatste is wel in strijd met de afspraken die de verzekeraars collectief hebben gemaakt." De verzekeraars krijgen sinds een jaar of twee ook hulp van de plaatselijke politie. "Iemand die zijn ski's als gestolen of verloren opgeeft, loop de kans bij de Oostenrijkse grens gevraagd te worden de skibox even te openen", zegt Wim de Hoog van Vidi Expertise, een bureau dat schadeclaims afhandelt voor verzekeraars. " Als het gestolen paar ski's dan gewoon wordt aangetroffen, heb je een probleem met de Oostenrijkse justitie."

Geen opmerkingen: