13 juli 2009

Megafraude met Duitse sloopauto's

Politie en verzekeraars zijn een omvangrijke zwendel in Nederland met Duitse schadeauto's op het spoor. De schade beloopt voor verzekeraars en de Nederlandse fiscus naar het zich laat aanzien in de miljoenen euro's.
Nederlandse verzekeraars hebben - zonder dat te weten - in ons land schades uitgekeerd over auto's die al als schadeauto zijn geïmporteerd.
Na import zijn de wagens aangemeld bij Nederlandse verzekeraars. Na verloop van tijd is de schade geclaimd bij de Nederlandse verzekeraars alsof de schade was ontstaan na een eenzijdige aanrijding in ons land, bijvoorbeeld 'uitwijken voor een tegenligger' waarna het voertuig 'tegen een boom' was geknald. In een nog onbekend aantal gevallen - maar op basis van een steekproef wordt gevreesd voor grote aantallen - zijn verzekeraars overgegaan tot het uitkeren van de schade.
Politie, Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en verzekeraars doen nu gezamenlijk onderzoek naar de import van 8000 auto's waarvoor door de Nederlandse douane verlaging van de bpm is verleend. In 4800 gevallen betreft het Duitse schadeauto's, die zwaar gehavend zijn geïmporteerd.
De eigenaren moesten bpm afrekenen over de zogenaamde dagwaarde van het voertuig, dat is een fractie van de waarde die de auto heeft zónder schade.
CrisisregelingDe import is nog eens aangewakkerd doordat de Duitse sloopregeling (bedoeld om de economie op te peppen) zo'n succes is dat nu een hele vloot van oude Duitse auto's naar Nederland wordt geëxporteerd. Deze wagens zouden naar de sloop toe moeten.
De oplichters krijgen niet alleen de schade vergoed, in dit bedrag zit ook het bpm-deel over de wagen in goede staat. Dus ook de fiscus wordt nog eens benadeeld.
Het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VBV) heeft onlangs een steekproef gehouden door een groot aantal schadedossiers van Duitse importauto's te vergelijken met douanedossiers over de import van de betreffende auto's.
In 80 procent van deze zaken is fraude vastgesteld (de geclaimde schade bleek al aanwezig te zijn geweest bij import). Het ging vooral om Audi's, Mercedessen en BMW's.
Het Landelijk Informatiepunt Voertuigcriminaliteit voert een analyse uit van de eerder genoemde 8000 geïmporteerde voertuigen waarvoor bpm-verlaging is verleend.
Rob Smitskamp van het VBV zegt dat de huidige praktijken 'héél lucratief' blijken. Smitskamp: "Zo kwamen we een Mercedes 320 Avantgarde tegen met een waarde van circa € 65.000. Door een zware schade van € 48.000 was de dagwaarde bepaald op slechts € 1500. Toen de wagen werd geïmporteerd is de bpm berekend over de dagwaarde en niet over de waarde van de auto vóór de schade. De wagens is aangemeld bij een Nederlandse verzekeraar en na een tijdje is de schade bij de Nederlandse verzekeraar geclaimd."
Het feit dat de auto bij import al schade heeft, wordt door de RDW wél geregistreerd (het zogenaamde 'Q-nummer') maar deze registratie is niet zichtbaar voor de verzekeraars. Deze laatsten willen dat dit snel verandert.

Geen opmerkingen: