23 maart 2005

"Fraude onder consumenten schokkend hoog"

"De fraude onder consumenten is schokkend hoog", zo vatte Verbondsdirecteur Fischer een van de conclusies samen van de CVS Consumentenmonitor 2005.

In dit onderzoek geeft één op de acht consumenten aan wel eens gefraudeerd te hebben. Het daadwerkelijke getal zal veel hoger liggen, omdat veel consumenten nu eenmaal niet aangeven dat ze wel eens hebben gefraudeerd. Volgens Fischer wordt er bij schadeverzekeringen zo'n 1 tot 2 miljard euro per jaar ten onrechte uitgekeerd. Bij levensverzekeringen is de fraude lastiger te constateren. Hier zou het fraudebedrag tussen de 1 en 1,25 miljard euro liggen. "Het nare is dat verzekeraars deze fraudebedragen in de premies verdisconteren en dat de eerlijke consument vanwege deze fraudeurs een flink hogere premie moet betalen", aldus Fischer. Andere belangrijke conclusies uit het onderzoek: tachtig procent van de verzekerden heeft vertrouwen in verzekeraars, slechts één op de vier verzekerden is bekend met het Klachteninstituut, zorgverzekeraars krijgen het meeste kritiek en consumenten hebben geen flauw benul wat een verzekeraar verdient. Ze denken dat een verzekeraar aan iedere euro premie 30 eurocent verdient, terwijl ze een winst van 18 eurocent redelijk zouden vinden. In werkelijkheid ligt de winst ergens tussen de 0 en 4 eurocent. Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument niet is geïnteresseerd in de verdiensten van de tussenpersoon. Wel willen ze waar voor hun geld.

03-2005 CVS Consumentenmonitor (267 Kb)

Bron: VVP online (23 maart 2005)

Geen opmerkingen: