23 maart 2005

Premie verzekering onnodig hoog door massale fraude

Nederlandse huishoudens betalen gemiddeld 1 tot 1,25 miljard euro
per jaar te veel aan premies als gevolg van verzekeringsfraude. Dat komt
neer op 140 à 180 euro per huishouden. Deze grove schatting baseert het
Verbond van Verzekeraars op eigen onderzoek, waarin liefst één op de acht
consumenten toegeeft wel eens te hebben gesjoemeld met verzekeringen.


„Het echte aantal fraudeurs zal dus nog wel wat hoger liggen", zegt
Eric Fischer, algemeen directeur van het verbond. Het gaat hierbij
bijvoorbeeld om het verzwijgen van een rookverslaving bij het invullen van
een gezondheidsverklaring of het opgeven van een verloren Ray-Ban-zonnebril
op vakantie terwijl het eigenlijk om „een Hema-brilletje" ging. „Het is een
bekend grapje dat er meer Ray-Bans in het meer zijn verdwenen dan er ooit
geproduceerd zijn", aldus Fischer.


Schadeverzekeringen scoren, niet verrassend, het hoogst qua fraude.
Verzekeraars keren hierdoor jaarlijks naar schatting 0,5 tot 2 miljard euro
(maximaal 10 procent van de totale premies) te veel uit. Maar ook
zorgverzekeraars zijn in toenemende mate het slachtoffer van bijvoorbeeld
mensen die met andermans verzekeringspasje een ziekenhuis binnenwandelen.
Zelfs met levensverzekeringen wordt gefraudeerd: mensen verzwijgen
bijvoorbeeld een terminale ziekte bij het afsluiten van een
levensverzekering. Aangescherpte wetgeving maakt het een stuk lastiger dit
soort zaken vooraf aan het licht te brengen, stelt Fischer. Met de
verzekeraars hoeft volgens hem overigens niemand medelijden te hebben. „Het
wordt uiteindelijk toch allemaal betaald uit de premies, oftewel door de
eerlijke klanten."


Zowel het aantal fraudeurs als de openheid waarmee het gesjoemel werd
toegegeven heeft de verzekeraars verrast. Het was de eerste keer dat zij de
respondenten hier openlijk naar hebben gevraagd. Maar de resultaten zijn
vanzelfsprekend aanleiding voor een herhaling. Volgens Fischer zal de
verzekeringsfraude als gevolg van de afnemende sociale zekerheid, dito
solidariteit en de mondigere consument eerder toe- dan afnemen.

Bron: De Telegraaf (23 maart 2005)

Geen opmerkingen: