10 december 2004

Fraudebestrijding gebaat bij betere regels gegevensuitwisseling

Door beperkte toegang tot gegevens en beperkte mogelijkheden om van gegevens gebruik te kunnen maken, worden verzekeraars onder meer gehinderd bij het terugdringen en voorkomen van fraude. Eric Fischer, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, deed in zijn lezing op de 12de EYe on Insurance verzekeringsdag van Ernst & Young op donderdag 9 december dan ook de oproep aan de overheid deze belemmeringen weg te nemen.

Het Verbond van Verzekeraars is van mening dat op een aantal terreinen de balans tussen privacybescherming enerzijds, en fraudebestrijding en vereenvoudiging van administratieve processen anderzijds, kan worden verbeterd. Verzekeraars weten nu soms te weinig om de juistheid van een claim te kunnen beoordelen. Bovendien kan geen of onvoldoende toegang tot concrete politiegegevens fraudebestrijding belemmeren of extra administratieve lasten met zich meebrengen. Wettelijke mogelijkheden voor gegevensuitwisseling met politie en Justitie zouden deze belemmeringen weg kunnen nemen. Naar schatting is jaarlijks bij 5 tot 10% van het totaal aantal ingediende claims sprake van fraude met een bedrag van zo’n € 500 miljoen - € 1 miljard. Verlaging van de fraude met één procentpunt leidt dan ook tot een besparing van tussen de 50 en 100 miljoen euro, waarmee logischerwijs ook verzekerden gebaat zijn.

Naast verbetering van de aanpak van fraude, leidt het wegnemen van belemmeringen op het gebied van omgang met persoonsgegevens ook op andere gebieden tot efficiëntere processen en daarmee verlaging van kosten en tot vergroting van klantvriendelijkheid. Zo pleit het Verbond voor ruimere toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en voor het gebruik van het sofi-nummer door verzekeraars bij gegevensuitwisseling met UWV, arbodiensten en reïntegratiebedrijven.
Verzekeraars krijgen steeds meer nieuwe taken en verantwoordelijkheden op terreinen als sociale zekerheid en zorg. Tegelijkertijd worden zij geconfronteerd met belemmeringen bij de omgang met persoonsgegevens die zij nodig hebben voor de uitvoering van deze taken. Het Verbond van Verzekeraars pleit er dan ook voor dat daar waar taken worden uitgebreid, ook de mogelijkheden worden uitgebreid.

Consumenten mogen van verzekeraars verwachten dat zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Hiervoor gelden speciale regels die voor de consument duidelijk moeten zijn en waar verzekeraars op aangesproken kunnen worden. Verzekeraars hebben in het verlengde van bestaande wetgeving in de afgelopen periode in overleg met het CBP een aantal gedragscodes ontwikkeld over een zorgvuldig gebruik van gegevens, waarbij de privacy-bescherming van de consument centraal staat.


Bron: www.verzekeraars.org (10 december 2004)

Geen opmerkingen: